داروی Trajenta می‌تواند از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در برابر ابتلا به بیماریهای قلبی محافظت کند

6 ژوئن 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داروی Trajentaیا linagliptin که از داروهای باز دارنده‌ی DPP-4 است، می‌تواند از آسیب‌های قلبی به دلیل اختلالات متابولیکی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

استفاده از این دارو در موش سبب جلوگیری از سفت شدن عضله‌ی قلب شد که از عوارض بیماریهای قلبی است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض ابتلا به آن می‌باشند.

سفت شدن بطن‌های قلب یکی از علائم اولیه از ضعف عضله‌ی قلب است و نشانه‌ای از آترواسکلروز پیشرفته و یا تنگی عروق می باشد. محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه میسوری، در این مقاله که در مجله‌ی Cardiovascular Diabetology منتشر شده است، اعلام کردند: سفتی عروق با نوع رژیم غذایی غربی که حاوی مقادیر زیادی قند است، مرتبط می‌باشد.

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالایی از قند از علل اصلی هایپرانسولینمی، هایپرگلایسمی و مقاومت به انسولین است که همگی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماریهای قلبی محسوب می‌شوند.

مکانیسم این ارتباط بسیار پیچیده است اما تصور می‌شود که هایپرانسولینمی موجب تغییر فرایندهای مرتبط با چربی‌های خون می‌شود، به نحوی که موجب تولید بیش از حد تری‌گلسیریدها شده و به التهاب دامن می‌زند. هایپرانسولینمی همچنین موجب افزایش فشار خون از طریق کاهش دفع سدیم و آب از کلیه‌ها شده و مستقیماً موجب تنگ شدن عروق خونی می‌گردد که به نوبه‌ی خود سختی عضله‌ی قلب را افزایش می‌دهد.

از آنجائیکه هایپرانسولینمی اغلب با تجمع چربی در بدن مرتبط است، افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا چاق می‌باشند، بیشتر در معرض خطر بیماریهای  قلبی عروقی (CVD) هستند.

 از طرف دیگر، از آنجائیکه اختلال در تنظیم انسولین، یک بیومارکر مهم در پیش بینی خطر CVD است، در این تحقیق تأثیر داروی linagliptin در بهبود حساسیت بدن به انسولین، در جلوگیری از سفتی عضله ی قلب بررسی گردید.

 محققان به مدت چهار ماه دو گروه متشکل از 34 موش ماده‌ی چاق را با نوعی رژیم غربی تغذیه نمودند، تنها تفاوت این دو گروه در مصرف دوز پایینی از داروی linagliptin بود. در این آزمایشات از سیستم سونوگرافی برای ارزیابی عملکرد قلب استفاده شد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد موشهای تحت رژیم غذایی غربی، دارای علایمی از اختلال عملکرد قلب بودند، در حالیکه در گروهی که همراه با رژیم غربی از داروی linagliptin استفاده می کردند، چنین علایمی مشاهده نشد. علاوه بر این بنظر می‌رسد داروی linagliptin موجب کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در قلب این حیوانات شده است و بطورکلی از حیوان در برابر بیماریهای قلبی عروقی محفاظت می کند.

این نتایج به طور واضح نشان می‌دهند که تغییرات شیوه‌ی زندگی شامل رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، برای رفع علل زمینه‌ای مقاومت به انسولین و بهبود نتایج قلبی عروقی در دیابت نوع 2 موثر می‌باشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/trajenta-may-protect-against-heart-disease-in-type-2-diabetes,-new-study-suggests-92221313.html